Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hromadná doprava - proč do ní neinvestujeme víc?

12. 04. 2017 14:50:49
Ve společnosti roste nespokojenost s politiky a politikou obecně. Není divu. Mnohem více se řeší adopce dětí homosexuálními páry, než reálná témata, která lidi zajímají.

Co vyčítáte nejvíce vládám po roce 1989? Korupci? Kuponovou privatizaci? Já osobně zanedbání rozvoje infrastruktury. K dálnicím a dálniční síti se vyjadřovat nechci, už jen kvůli tomu, že nejsem vlastníkem řidičského průkazu. Ale železnice... to je něco jiného. Díky tomu, že jsem synem strojvedoucího, jsem projel v podstatě celou naši republiku vlakem. A musím ČD přiznat jedno. Za poslední roky se dost zlepšila. To je ovšem hlavně zásluha konkurence, protože na tratích, kde konkurence není, je to stále stejně hrozné. Ale ani k ČD se vyjadřovat nechci. Chci se zamyslet nad stavem železniční sítě jako takové.

Poslední nová železniční trať na našem území byla dostavěna v roce 1953. To je vpravdě už 64 let. Shodou okolností je má babička stejně stará. Jak se to mohlo stát? Copak už železnice dosáhla svého technologického vrcholu? Ne, nedosáhla. Nové technologie stále vznikají. Např. šinkansen v Japonsku. Zde se jen na skok zastavme. Protože zatímco v Česku je maximálka 160 km/h, tak v Japonsku už vyřazují soupravy, které jezdí ,,pouze" 210 km/h. Jsou už zkrátka zastaralé. Co bychom za takové soupravy a takovou trať dali tady v Čechách, že. Francie s TGV a Německo se svými rychlovlaky uhání až 300 km/h.

Jistě, stavba vysokorychlostní železnice něco stojí. A není to málo. V Německu platili kolem 600 milionů na za kilometr. V Čechách je terén podobný, tudíž by to mělo vycházet obdobně, snad. Kdysi jsme bývali světovou železniční velmocí. Hustá železniční síť, pravidelná spojení. Bohužel od té doby se svět změnil. České železnice se však téměř nezměnily. Pakliže chceme méně aut a čistší vzduch, musíme taky na to mít potřebnou infrastrukturu. Možná, že kdyby Zelení(kteří tvrdí, že prosazují ekologičtější způsoby dopravy) tehdy ve vládě řešili podstatné věci jako např. železnici a nešli na ruku solárním baronům, mohli jsme už mít postavených prvních pár kilometrů nové železnice.

Situace je však v současnosti taková, že se nic nestaví a v dohledné době stavět nebude.A je to vina všech vlád po roce 1989. V Brně ale plánují hyperloop do Vidně. Tak aspoň něco.

Autor: Vojtěch Marek | středa 12.4.2017 14:50 | karma článku: 29.49 | přečteno: 1949x

Další články blogera

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky V

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

21.11.2017 v 7:22 | Karma článku: 19.99 | Přečteno: 413 | Diskuse

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky IV

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

13.11.2017 v 13:38 | Karma článku: 25.19 | Přečteno: 711 | Diskuse

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky III

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

1.11.2017 v 18:00 | Karma článku: 27.06 | Přečteno: 1033 | Diskuse

Vojtěch Marek

17 000 km stopem domů z Kamčatky II

Putování jednoho kluka od Pardubic z Kamčatky domů. Stopem. Z Kamčatky přes celou Sibiř, Ural až do Archangelsku. A pak přes Petrohrad a Ukrajinu domů.

24.10.2017 v 9:08 | Karma článku: 31.92 | Přečteno: 3100 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Josef Hejna

V zátoce sviní?

Záměrně to jméno v nadpise píšu malým písmenem, protože ty svině asi plavou v politice, ale kdo ví... Zátoka sviní je asi věčná.

22.11.2017 v 13:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 170 | Diskuse

Jan Berwid-Buquoy

Šlechetné umění kouřit

Lidstvo musí mít bezpodmínečně nějakého obětního beránka, aby mělo možnost si na něm ukájet své komplexy méněcennosti. Když už to dnes není dost dobře možné pronásledovat Židy, protestanty nebo černochy, či Indiány...

22.11.2017 v 12:55 | Karma článku: 8.53 | Přečteno: 135 | Diskuse

Karel Trčálek

Prezident Zeman volební kampaň nevede, jeho úderka ano

Tak nevím, je nadpis tohoto článku ideově správný? Čí potlesk sklidím a koho rozhněvám tak, až mi upřímně řekne, co si o mně myslí? To jsou zase moudra, co?

22.11.2017 v 12:01 | Karma článku: 6.21 | Přečteno: 138 | Diskuse

Jitka Přikrylová

Proč pro skupinová znásilnění dětí v Evropě hashtag MeToo neplatí?

Na jedné straně hysterie krásek z hollywoodského sexy průmyslu na filmy, co s perfektním make-upem se vžily do role oběti. Po dvaceti letech si vzpomenou, jak jim kdosi sahal na kolínko. A hned se ozve další: „Mně taky!“

22.11.2017 v 11:38 | Karma článku: 39.44 | Přečteno: 1422 | Diskuse

Hana Šťastná

Návody na neodolatelné množení losů v lesích lidské temnoty

„Nechápu, proč ten šmejd hospodskej propustil Alenu. Šmrncovní servírku. Všechno v tom jeho pajzlu se zpomalilo. Sklo je ušmudlaný. Přitom já tam teď utrácím víc, než dřív. A stará mi těch pár nadlimitních pivsonů odpouští.

22.11.2017 v 11:37 | Karma článku: 7.13 | Přečteno: 230 | Diskuse
Počet článků 44 Celková karma 26.48 Průměrná čtenost 1104

Student demografie, cestovatel, muzikant, rodák z Heřmanova Městce, začínající politik se zájmem o historii a veřejné dění. Též místopředseda Mladých křesťanských demokratů.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.